مدیر کل آموزش و پروش یزد جایگاه این نهاد تربیتی را ویژه و برتر دانست و گفت: توسعه یافتگی کارکردهای نظام آموزشی کشور مستلزم تحول و توسعه یافتگی نظام آموزشی است.
به گزارش پایگاه خبری کاوش یزد«عباسعلی دانافر» با بیان این که هزینه در آموزش و پرورش نوعی سرمایهگذاری بلند مدت است، اظهار کرد: وضعیت فعلی آموزش و پرورش حاصل نگاه ۲۰ سال پیش به آموزش و پرورش کشور است.
وی افزود: برنامه راهبردی و اصلی آموزش و پرورش در سالهای اخیر اجرای سند تحول بنیادین و پیش فرض این سند، ناکارآمدی نظام آموزشی موجود و عدم توانمندی آن در پاسخگویی به تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است .
مدیر کل آموزش و پروش استان یزد تربیت افراد خلاق، کارآفرین، مشارکت جو، مسوولیت پذیر، اخلاق مدار، نقاد و نقدپذیر، اهل گفتوگو و مدارا، دارای مهارتهای فنی و اجتماعی، با تقوی و دین مدار را از جمله اهداف این سند برشمرد و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را منوط به عزم جدی همه دستگاهها و نهادها دانست.
دانافر در ادامه از جمله دلایل عدم اجرای سند را بیثباتی مدیریتی، کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، پیچیدگی و انتزاعی بودن مفاهیم سند دانست و بیان کرد: سند یک نقشه راه است که باید برای رسیدن به اهداف آن منابع و امکانات لازم فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: مفاهیم سند باید ساده سازی شود و به صورت ملموس و عینی در آید تا نتایج اجرایی شدن آن را همه احساس و درک کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه در مرحله نخست این سند، باید توقعات و مطالبات خانوادهها از نظام آموزشی تغییر کند و از منظر سند تربیت دانش آموزان باید تمام ساحتی و همه جانبه باشد،گفت: اجرای سند تحول بنیادین فقط برعهده آموزش پرورش نیست بلکه همه دستگاهها باید پای کار باشند افزون بر ۴۰ دستگاه در این زمینه باید همکاری کنند و آموزش پرورش به تنهایی نمی تواند این سند را اجرا کند نیاز به یک عزم جدی است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه رویکرد دیگر سند تحول آموزش و پرورش را مهارت محوری بیان کرد و گفت: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه پنج ساله، ۵۰ درصد دانشآموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار دانش تحصیل کنند .
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش یزد، دانافر ایجاد محیط شاد و با نشاط، تشویق دانش آموزان به رقابت های گروهی و جمعی، حذف مشق شب، ممنوعیت ورود منابع غیردرسی، ممنوعیت برگزاری آزمون در دورهی ابتدایی را تلاش جهت کاهش استرس و افزایش شادی و نشاط در مدارس قلمداد کرد.
انتهای پیام