سومین نشست شورای آموزش عالی استان یزد با هدف از سرگیری فعالیت های حضوری دانشگاهها برگزار و ضمن تصویب آموزشها به صورت ترکیبی (بومیها به صورت حضوری و غیربومیها به صورت مجازی) برای تایید به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری ارسال شد.
به گزارش کاوش یزد به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، رییس این دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد آموزش ترکیبی در شرایط جدید مرتبط با همهگیری کرونا گفت: باید به گونهای برنامهریزی شود تا دانشجویان بومی بر سرکلاسهای درس خود به صورت فیزیکی حضور داشته باشند و همزمان دانشجویان غیربومی نیز از طریق غیرحضوری و مجازی از آموزش بهرهمند شوند.
قاسم بریدی لقمانی در این نشست که با هدف از سرگیری فعّالیّتهای حضوری دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی استان تشکیل شد افزود: تصمیمگیری و ایجاد رویکرد یکسان و یکپارچه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان در خصوص این موضوع به این شورا واگذار شده است.
وی ضمن تاکید بر لزوم همفکری اعضای حاضر در این نشست خواستار تشویق و فرهنگسازی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای واکسیناسیون تمام اعضای هیات علمی، کارمندان( همراهان علمی) و علیالخصوص دانشجویان شد و اذعان داشت: به مرور همه افراد برای حضور در دانشگاهها باید کارت واکسیناسیون دیجیتال داشته باشند.
وی افزود: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی نیز میبایست در اولین فرصت نسبت به ارایه آمار دقیق واکسیناسیون اعضای هیات علمی، استادان مدعو، همراهان علمی و دانشجویان خود به این شورا اقدام کنند.
رییس دانشگاه یزد با بیان نکات مثبت آموزش مجازی، بیان داشت: عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ضربات سنگینی به آموزش عالی کشور زده است که تبعات آن در سالهای بعد هویدا خواهد شد از جمله کاهش محسوس و چشمگیر در تولید آثار پژوهشی، افزایش تقلب در آزمونهای مجازی و کاهش اطلاعات علمی دانشجویان نمونهای از اثرات منفی آموزش مجازی و عدم حضور است.
این نشست در پی دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور با محوریت تبادل نظر، تصمیمگیری و برنامهریزی شورای مدیریت آموزش عالی استان در راستای ایجاد رویکرد یکسان و یکپارچه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان نسبت به از سرگیری فعالیتهای حضوری پیرامون موضوعات ذیل برگزار شد:
۱. تعیین سازوکارهای آموزش حضوری، نحوه حضور اساتید و حضور دانشجویان در مقاطع مختلف
۲. روشهای آموزش ترکیبی (آموزش حضوری و آموزشهای الکترونیک)
۳. بررسی روند واکسیناسیون استادان و دانشجویان
۴. تعمیم تجربیّات به دیگر مراکز آموزشی-پژوهشی استان
۵. آسیبشناسی آموزش عالی در دوران کرونا و استفاده از تجربیّات برای دوران پساکرونا
تصمیم نهایی در خصوص شیوه حضوری شدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پس از تصویب، تنظیم صورتجلسه این نشست و ارسال به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متعاقبا اعلام خواهد شد.